مقایسه تنوع گیاهی و مصرف سرانه عسل عربستان


در عربستان در حدود 2250 گونه گیاهی رویش داره که در حدود 300 گونه اون به لحاظ شهد و گرده ارزش داره اما گونه های ارزشمند در زنبورداری که سهم عمده ای در تولید عسل عربستان داره گونه های آکاسیا و کنار است و بیشتر در جنوب و غرب عربستان قطب زنبورداری شون است. البته سهم عمده عسل مصرفی عربستان از کشورهایی همچون ترکیه ، استرالیا ، پاکستان و یمن تامین میشه ، بر طبق آمارهای رسمی شون مصرف سرانه عسل در هر ماه عربستانی ها در حدود 1 کیلوگرم است به عبارتی سالانه 12 کیلوگرم عسل مصرف دارند. مصرف عسل در ماه رمضان در عربستان بسیار افزایش داره و توصیه های قرآن  در این میزان مصرف عسل بی تاثیر نبوده است.
میزان مصرف سرانه عسل در ایران در حدود 900 گرم است. البته به نظر میرسه که این آمار مصرف عسل در ایران بر این اساس ارائه میشه که در کشور در حدود 80 میلیون نفر جمعیت داره و در حدود 80 هزار تن هم تولید سالانه عسل در ایران است که سهم عمده عسل تولیدی مصرف داخلی داره و در حدود 2 تا 5 هزار تن نیز از این عسل نیز صادر میشه که اغلب به کشورهای مالزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و ... است. در نتیجه به صورت تخمینی میشه حدس زد که مصرف سرانه عسل در ایران بین 900 گرم تا یک کیلوگرم است.
در ایران نیز در حدود 8000 گونه گیاهی رویش داره که بر اساس بررسی ها میشه مشخص کرد بالغ بر 1000 گونه آن در زنبورداری ارزشمند است. در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه نیز در حدود 9000 گونه گیاهی رویش دارد. در کشورمون به لحاظ تنوع گونه های گیاهی جایگاه بسیار خوبی داریم که البته تراکم این گونه ها و شرایط مرتعی مون عالی نیست اما از این شرایط طبیعی استفاده مطلوب رو نمی بریم که به نظرم شناخت این گونه های مرتعی و ارزش شون در زنبورداری و حرکت در جهت گسترش و کاشت گونه های ارزشمند در زنبورداری می تواند زمینه مساعدتری رو فراهم کنه و یا حتی با خشکسالی های آتی و تغییر اقلیمی که در حال وقوع است شرایط مساعدی رو فراهم کنیم .

نویسنده : مهندس بهزاد رفاهی